Monday 17 November 2014

DEFINISI TEKNIK DIALOG

DEFINISI TEKNIK DIALOG
Dialogue Thinking Reading Lesson (D-TRL) ataupun teknik dialog telah dibangunkan oleh Michelle Commeyras pada tahun 1991. Menurut Kamus Dewan, dialog merujuk kepada kata-kata yang dituturkan oleh watak-watak dalam drama ataupun fiksyen. (1994:302) Manakala Umar Junus pula mentakrifkan dialog itu adalah sesuatu yang bertentangan dengan monolog ataupun naratif yang melibatkan pertuturan antara dua orang ataupun lebih dan beliau menyatakan bahawa sebuah drama itu dianggap sebagai dialog kerana melibatkan percakapan antara dua orang atau lebih. (1989:26). Menurut Ramli Isin pulu dalam buku Pengajian Melayu 4 mendefinisikan dialog sebagai perbualan ataupun percakapan, sama ada secara lisan ataupun tulisan dan ia tergolong ke dalam unsur bahasa.
            Matlamat teknik dialog dalam keterampilan membaca khususnya adalah untuk menggalakkan pelajar menggunakan gaya pemikiran reklektif yang munasabah, ia membolehkan pelajar dapat membuat keputusan apa yang mereka percaya tentang sesuatu cerita.selain itu, matlamat teknik ini adalah untuk melibatkan pelajar dalam perbincangan dan mendalami apa yang mereka baca tanpa adanya guru sebagi ketua perbincagan.

Teknik ini menggalakan pembaca untuk membaca semula teks yang dibaca untuk mereka mengesahkan maklumat untuk mereka membuat pertimbangan, tafsiran, penilaian dan kerelevenan alternatif yang bersaing antara satu dengan yang lain. Terdapat 2 fasa teknik dialog iaitu fasa 1 ialah fasa bacaan dan fasa 2 ialah fasa perbincangan.



KELEBIHAN TEKNIK DIALOG
Terdapat beberapa kelebihan teknik dialog, antaranya ialah teknik ini menggalakkan pelajar membuat keputusan berkaitan dengan apa yang mereka baca dan apa yang mereka percaya  tentang sesuatu cerita. Selain itu, teknik ini juga menggalakan pelajar untuk membaca semula teks yang dibaca  untuk mengesahkan ataupun menjelaskan sesuatu maklumat dengan lebih terperinci dan mendalam. Seterusnya, teknik dialog ini dapat menggalakkan pelajar untuk mempertimbangkan kepelbagaian tafsiran dalam bahan yang dibaca agar dapat membuat keputusan dengan betul dan bijak. Teknik ini juga turut menggalakkan pelajar untuk menilai penerimaan dan kerelevan tafsiran dan bahan yang dibaca bersaing antara satu dengan yang lain.

 CONTOH PETIKAN

Contoh petikan
Artikel: Sastera membentuk peribadi
Oleh: Hasnan Jamaluddil 25 Mar 2009                 
Kehidupan terlalu moden kini menuntut anak-anak membekalkan diri mereka dengan berbagai kemahiran sains, matematik ,teknologi, ict, dan lain-lain. bagi menjamin mereka tidak tertinggal dibawa arus.  Lantas perlumbaan ke arah itu menyebabkan sastera Melayu dipinggirkan. Padahal matapelajaran sastera Melayu mempunyai peranan yang tersendiri dalam membentuk sahsiah juga peribadi khususnya untuk agenda pembangunan modal insan. Matapelajaran ini di sekolah sekarang semakin malap, hampir tiada sambutan daripada pelajar. Sebilangan guru pula hanya mengajar mengikut sukatan pelajaran sahaja,tanpa memahami , merungkai, dan menyebarluaskan falsafah di sebalik pelajaran ini. Matlamat kurikulum Kesusasteraan Melayu sekolah menengah adalah untuk melengkapkan anak-anak dengan ilmu sastera agar mereka dapat menghayati, menghargai, mencintai dan membanggakan sastera di alam pendidikan dan kerjaya, memantapkan jati diri, membentuk peribadi mulia. Sebagai contoh, sastera yang merangkumi ilmu kemanusiaan dapat menyemai unsur-unsur kasih sesama manusia, unsur keharmonian dalam kehidupan, unsur tingkahlaku terpuji dan sebagainya. Sebelum Sains, Teknologi dan ICT dicanang ke alam pendidikan kita dahulu, sastera memainkan peranan mencanai peribadi; seiring dengan ilmu agama dan moral. Sajak, syair, gurindam , kias, seloka dan sebagainya. - telah lama membantu membentuk denyutan nadi kehidupan bangsa kita.
Di zaman Rasulullah, baginda mempunyai "tukang syair", Hassan bin Tsabit, menghasilkan syair yang membangunkan jiwa perjuangan masyarakat di masa itu. Seterusnya di zaman kegemilangan Andalusia, Maulana Jalaludin Rumi membangunkan peribadi dan kerohanian dengan sajak kesufiannya yang dihayati dan dikagumi seantero dunia. Begitu juga di alam nusantara , terdapat ramai tokoh sastera yang berjasa membentuk peribadi; Abdul Rauf Singkil, Hamzah Fansuri, Shamsudin Al-sumatrani , Amir Hamzah , Punggok , Syed Sheikh Al Hadi , Hamka , Ibrahim Yaakub , Ishak Hj Muhammad , Ahmad Boestamam. Berapa kerat daripada. anak-anak kita sekarang mengenali , menghayati dan mengambil contoh dan didikan tokoh-tokoh ini?Kemajuan teknologi telah menjadikan penyanyi,bintang filem, VCD, dan segala yang berbentuk materialistik sebagai guru dalam kehidupan mereka.


contoh bahan petikan yang diambil ialah “Sastera Membentuk Peribadi”, pada peringkat pertama, pelajar telah memilih bahan ini untuk dibaca dan dibincang sesama mereka. Setelah membaca teks ini, satu perbincangan akan dimulakan dan melalui perbincangan inilah teknik dialog antara mereka akan terjadi ataupun berlaku. Teknik dialog ini berlaku apabila mereka saling bersuara, mengeluarkan pendapat dan pandangan masing-masing mengenai bahan teks yang dipilih. Bahan bacaan ini diambil oleh pelajar, kerana berpendapat bahawa bahan bacaan ini penting dan menarik untuk dibincangkan serta untuk melihat sejauhmana bukti-bukti yang terdapat dalam sastera itu mampu membentuk peribadi seseorang.


Seterusnya, fasa kedua berlakulah fasa perbincangan. Fasa ini dianggap begitu penting dalam teknik dialog kerana proses perbincangan ini melibatkan waktu yang lama dan ianya akan membincangkan isu-isu penting yang berkaitan dengan isi bahan bacaan sastera ini iaitu “Sastera mampu membentuk peribadi seseorang”. Melalui fasa perbincangan, pelajar akan menilai kebenaran dan kerelevenan artikel sejauhmana sastera dapat membentuk peribadi seseorang. Pelajar-pelajar akan mengemukakan sebab-sebab yang munasabah, mengapa sastera dapat membentuk peribadi? Mereka akan membahas dan membuat perbincangan untuk menentukan kebenaran artikel ini, sehingga mereka menemukan dan mendapatkan jawapan yang diinginkan. Pelajar akan berfikir secara munasabah untuk menilai agar mereka dapat membuat keputusan jawapan yang betul dan releven mengenai bahan bacaan ini.

1 comment:

  1. Assalam. Mohon izin untuk guna nota tuan dalam PdP saya. terima kasih.

    ReplyDelete