Definisi
Pada
tahun 1986, Ogle membina carta KWLH untuk tujuan membantu merangsang pemikiran
atau minda pembaca secara aktif semasa proses membaca. Model ini dikembangkan
untuk membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan
gaya pengetahuan murid-murid mengenai sesuatu topik. Proses membaca dengan
teknik KWLH, pelajar boleh mengaitkan pengetahuan sedia ada dengan apa yang
dibaca. Ini bermaksud pelajar berdasarkan pengetahuan sedia ada, mengimput
pengetahuan baharu selepas proses pembacaannya.
Dalam
proses pembelajaran, pengetahuan sedia ada (PSA) amat penting untuk
meningkatkan keupayaan pemahaman, pengetahuan dan maklumat bahan atau teks yang
dibaca. Daripada teknik ini, pelajar dapat menentukan apa yang diperoleh
daripada pembacaannya dan seterusnya menentukan apakah sumber bahan yang perlu
dibaca lagi.
KWLH
bermaksud:
K
(know) – Apa yang sudah diketahui (sebelum membaca)- catat pengetahuan sedia
tentang tajuk atau topik bahan bacaan.
W
(what) – Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca) – catat apa yang ingin
diketahui tentang tajuk atau topik bahan bacan.
L
(learned) – Apa yang telah diketahui (selepas membaca) – catat isi penting
daripada tajuk atau topik yang dibaca.
H (how) – Bagaimana
untuk mendapat maklumat tambahan (untuk bacaan seterusnya) – catat bagaimana
untuk mendapat maklumat
Contoh Petikan Teks
“Budaya Ikhtilat”
‘Ikhtilat’
bermaksud pergaulan dalam bahasa Melayu yang berasal dari kata dasar ‘khalata’
iaitu bercampur. Percampuran ini boleh berlaku dalam kalangan manusia, haiwan
mahupun benda. Ulama Fiqh mendefinisikan pergaulan sebagai satu keadaan apabila
lelaki dan perempuan ajnabi bertemu di suatu tempat dan berlaku interaksi
antara mereka. Interaksi yang berlaku mungkin berupa percakapan, pandangan atau
isyarat yang boleh difahami. Ikhtilat boleh berlaku di mana-mana tempat samada
secara terancang atau tidak. Sungguh menjadi sesuatu yang aneh atau bahkan
sangat pelik, jika ada orang yang mampu hidup sendiri kerana memang begitulah
fitrah manusia. Persoalannya, sejauh manakah budaya ikhtilat ini memberi kesan
negatif dalam kalangan masyarakat pada hari ini dan langkah-langkah yang perlu
diambil untuk mengatasi masalah budaya ikhtilat ini.
Antara
kesan negatif akibat daripada pengamalan budaya ikhtilat ini termasuklah yang
pertamanya iaitu lahirnya anak luar nikah akibat daripada berzina, merempit,
pengambilan dadah, kes rogol, merompak dan sebagainya. Pergaulan antara lelaki
dan perempuan yang tidak terkawal akan mendatangkan banyak kesan buruk kepada
masyarakat. Contoh yang jelas dapat dilihat dalam masyarakat barat yang
rata-rata mengamalkan pergaulan bebas. Sungguhpun dari aspek kebendaan mereka
agak terkehadapan, namun dari aspek kerohanian dan akhlak mereka jauh ketinggalan
di belakang. Contohnya, Presiden Amerika Syarikat pernah mengeluarkan kenyataan
akhbar pada tahun 1962 yang menyatakan bahawa para pemuda di negaranya telah
rosak dan tenggelam dalam kerosakan. Di antara tujuh orang pemuda yang ingin
menyertai tentera, terdapat enam orang tidak layak disebabkan mereka leka dalam
keseronokan seks.
Selain itu, kesan negatif lain
akibat daripada budaya ikhtilat ini juga ialah tersebarnya penyakit-penyakit
yang boleh membawa maut. Terdapat pelbagai penyakit yang wujud disebabkan oleh
hubungan bebas di antara lelaki dan wanita, tidak kiralah dari aspek mental
mahupun fizikal. Apabila melakukan perhubungan seks tanpa ikatan yang sah dan
bertukar- tukar pasangan, nescaya akan terjadinya penyakit yang amat berat
untuk ditanggung iaitu penyakit kelamin, HIV dan AIDS. Kanser rahim dan serviks
juga akan menyerang kaum wanita di saat mereka telah melakukan hubungan seks
sejak di awal usia mereka. Sebelum masalah ini menjadi semakin serius, kita
sebagai masyarakat perlu mengambil tindakan yang sewajarnya bagi membendung
masalah pergaulan bebas ini. Perkara ini dapat kita hindari dengan mengehadkan
pergaulan kita bersama kaum yang berlainan jantina dengan kita.
Antara
langkah-langkah untuk membendung masalah budaya ikhtilat dalam kalangan
masyarakat hari ini ialah peranan ibu bapa. Pertama, ibu bapa mestilah
memperhatikan setiap pergerakan anak-anak mereka dan sentiasa mengetahui
masalah yang dihadapi oleh anak mereka serta sanggup meluangkan masa untuk
mengatasai masalah tersebut. Kedua, ibu bapa juga seharusnya mengetahui
rakan-rakan anak mereka dan sentiasa memastikan anak-anak mereka berkawan dan
bergaul dengan mereka yang mempunyai kedudukkan moral yang baik. Ketiga,
tingkatkan penghayatan anak-anak terhadap agama, nilai-nilai murni, motivasi,
melatih cara bersopan, prinsip akauntabiliti, tepati janji, berketerampilan,
menunjukkan keperibadian yang mulia, amanah dan sanggup menerima kelemahan diri
serta meneroka potensi anak.
Pendekatan
akademik juga boleh dilakukan dengan menambahkan aktiviti-aktiviti berteraskan
akademik di sekolah. Begitu juga dengan perubahan teknik-teknik pengajaran
seperti penggunaan komputer, video, bantuan alat pandang dengar dan teknik
pengajaran luar kelas. Peruntukan undang-undang di peringkat sekolah boleh
menimbulkan rasa takut di kalangan pelajar sekolah, di samping mengurangkan
beban dan tanggungjawab pihak sekolah dan pihak ibu bapa dalam pengawasan
disiplin. Pihak pentadbir hendaklah mengambil kesempatan dengan merujuk masalah
pelajar ini kepada pihak polis. Langkah-langkah pencegahan yang bersesuaian
hendaklah diadakan seperti kaunseling di peringkat sekolah. Kaunseling di
peringkat sekolah penting dalam membantu remaja mengatasi masalah mereka.
Wujudnya pendekatan akademik ini telah menjadi langkah mengatasi masalah budaya
ikhtilat.
“Hai
manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang
perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu
saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu
disisi Allah ialah orang yang paling taqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha
Mengenal.” (Surah Al Hujurat <49>:13). Daripada ayat al-Quran ini, kita
harus bergaul sesama manusia tetapi kita perlu ingat bahawa terdapatnya batasan
dalam Islam di dalam pergaulan kita di antara lelaki dan perempuan. Tetapi
semuanya bergantung pada niat kita. Izharnya, Islam tidak pernah bertujuan
mempersulitkan sesuatu malah mempermudahkan hidup kita. Segala disyariatkan
sudah tentu demi kebaikan umat manusia. Pelbagai langkah boleh diambil dan
dilaksanakan ibu bapa mestilah memainkan peranan dan tanggungjawab dalam
mengatasi masalah budaya ikhtilat ini. Walaupun pelbagai langkah yang diambil
oleh mana-mana pihak, tanpa kerjasama daripada ibu bapa, nescaya gejala ini
sukar diatasi.
Huraian Teknik KWLH Dalam
Petikan Teks “Budaya Ikhtilat”
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
K – know
Apa yang sudah diketahui
(dalam
ruangan ini) Pelajar
dikehendaki mencatat perkara/ maklumat yang sudah diketahui berdasarkan
tajuk/ perkara yang hendak dibincangkan.
|
·
‘Ikhtilat’ bermaksud pergaulan dalam
bahasa Melayu yang berasal dari kata dasar ‘khalata’ iaitu bercampur.
|
W – want
Apa yang hendak diketahui
(dalam
ruangan ini)
Pelajar
dikehendaki mencatat perkara/ maklumat yang ingin diketahui lebih lanjut
berdasarkan tajuk/ perkara yang dibaca. Catatan berdasarkan soalan.
|
·
Kesan negatif akibat daripada pengamalan
budaya ikhtilat ini.
·
Langkah-langkah untuk membendung masalah
budaya ikhtilat dalam kalangan masyarakat hari ini.
|
L – learned
Apa yang telah diperoleh/dipelajari
(dalam
ruangan ini)
Pelajar
dikehendaki mencatat isi penting yang diperoleh daripada bacaan yang dibaca
berdasarkan tajuk/ teks yang diberi. Pelajar menjawab soalan yang dibina sendiri.
|
Kesan
negatif :
·
Lahirnya anak luar nikah akibat daripada
berzina, merempit, pengambilan dadah, kes rogol, merompak dan sebagainya.
·
Tersebarnya penyakit-penyakit yang boleh
membawa maut.
Langkah
mengatasi :
·
Peranan ibu bapa.
·
Pendekatan akademik.
|
H – how
Apa lagi maklumat tambahan yang
diperlukan
(dalam
ruangan ini)
Pelajar
dikehendaki mencatat bagaimana, bila, dan di mana untuk mendapatkan maklumat
yang belum lengkap berdasarkan teks/bahan yang diberi. Pelajar boleh membuat
cadangan untuk merujuk sumber lain.
|
Internet :
·
Kelab Perkim
(2009). Apa itu ikhtilat? Diperoleh pada April 18, 2014 daripada http://perkimclubnilai.blogspot.com/2009/08/apa-itu-ikhtilat.html
·
Vikas (2010). Pergaulan bebas. Diperoleh pada April
18, 2014 daripada http://remajapurbabergetah.blogspot.com/2010/08/pergaulan-bebas-pergaulan-bebas-inilah.html
Buku :
·
Syeikh
At Tharifiy (2010). Ikhtilat. Mesir
: Saudi Arabia
|
No comments:
Post a Comment