PENDAHULUAN
Dalam proses membaca,
teknik membaca memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Hal ini kerana kesan daripada salah satu teknik yang dimainkan
akan mempengaruhi pelajar-pelajar. Antara teknik yang terdapat dalam proses
membaca ialah ayat yang sesuai, senarai kumpul label, definisi konteks,
analisis fitur, peta kata, dialog, konfrens rakan sebaya, strategi pengumpulan
kosa kata, kaedah Levin, kwlh, review nteks, prosedur letus, jurnal diaolog dan
sebagainya. Teknik-teknik ini yang berperanan dalam proses membaca.
Kumpulan kami telah
mengkaji teknik dialog dan juga teknik KWLH. Teknik diaolog merujuk kepada
kata-kata yang dituturkan oleh watak-watak. Secara ringkasnya, teknik dialog
ini merupakan percakapan antara dua orang atau lebih dalam sesuatu perbualan.
Teknik ini mempunyai kelebihan tersendiri dimana pelajar-pelajar dapat bertutur
dengan baik dan secara tidak langsung akan merangsang minda pelajar untuk
pemikiran rekletif yang munasabah.
Teknik KWLH merupakan singkatan kepada K- know, W- what,
L-learned dan H-how. Teknik ini bertujuan untuk merangsang minda pelajar secara
aktif. Hal ini kerana teknik ini merupakan pengetahuan sedia ada pelajar dengan
apa yang dibaca. Secara keseluruhannya, teknik ini amat sesuai digunakan dalam
proses membaca.
No comments:
Post a Comment